Christer Fuglesangs nyhetsbrev 26, STS-128

Houston, 2/8 2009


Hej alla vänner!

Vi skulle ha flugit till Cape i dag på eftermiddagen för att vara med under utrullningen av Discovery på ”stacken” natten till måndagen, men så fick de ett mindre problem och utrullningen blev uppskjuten en dag. Synd, det hade varit kul att vara med och få se utrullningen. På tisdag har vi en av de allra sista övningarna i rymdfärjesimulatorn, så då kan vi inte vara i Florida. Men blir det ytterligare en dag senare kanske vi kan vara med. Planen (som ju som sagt ändras nästan dagligen) är att TCDT (startgenrepet) ska ske onsdag till fredag (5-7/8) och vi är schemalagda att vara på Cape då. Nu vet jag inte om de hinner få färdigt rymdfärjan på startplattan för oss när utrullningen försenas med en dag och definitivt inte om den försenas två dagar. Men då kan vi ju titta på utrullningen på onsdag istället! Allting har ju som bekant alltid något gott med sig.

Bakom Danny ser vi vägen för supertraktorn som rullar ut hela ”stacken” till startplattan

 

 

 

Bakom Danny ser vi vägen för supertraktorn som rullar ut hela ”stacken” till startplattan, förhoppningsvis på tisdag morgon.

 

 

 


Startdatum diskuteras fortfarande och det blir väl den 25:e eller möjligen 24:e eller kanske t.o.m. fortfarande en möjlighet för 23:e som nytt måldatum. Men fortfarande är inget officiellt sagt. Det var heta diskussioner förra veckan om hur långt vårt startfönster kan bli. ISS-programmet lägger stor vikt på att få upp den japanska obemannade lastfarkosten HTV och det behövs tydligen ganska många dagar mellan det vi lämnar ISS och innan HTV:n kan docka. Och p.g.a. ett avtal med japanska fiskare kan HTV:n bara starta i september, sedan måste den vänta till nästa år. Det sista jag hörde var i alla fall att vi kan starta så sent som 30/8 utan att vårt uppdrag blir förkortat på något sätt. Den 31/8 skulle vi kunna starta, men då är det troligt att vi förlorar sista rymdpromenaden. Ett tag ryktades det t.o.m. att ISS-chefen Mike Suffredini var villig att korta vår resa med tre dagar och ge upp ALLA rymdpromenaderna, men så illa verkar det inte vara.

Snabbtrippen till Cape i förra veckan gick bra och det roligaste var att vi kunde besöka sammasättningsbyggnaden och titta på vårt ekipage. Det såg bra ut! Den är snart redo – och så är vi.

Danny och Nicole diksuterar packningsplanen på mellandäck tillsammans, medan Kevin t.v. tittar på och CJ t.h. läser senaste mejlt på BlackBerryn

 

Danny och Nicole diksuterar packningsplanen på mellandäck tillsammans, medan Kevin t.v. tittar på och CJ t.h. läser senaste mejlet på BlackBerryn. Kanske var det nya besked om våra startplaner. I bakgrunden väggen med alla lådor för mat, kläder, diverse reservdelar och annat.

 

 

 

Kevin tackar vår instruktö Scott för all den goda träning vi fått

 

Kevin tackar vår instruktör Scott för all den goda träning vi fått. I bakgrunden väggen med alla lådor för mat, kläder, diverse reservdelar och annat som vi använder rutinmässigt. Skåpen med färgade lappar är de med våra pesonliga saker (kläder m.m.) Mitt är den bruna, näst längst ner i raden längst till vänster.

 

 


Så här ser det ut på mellandäck framför luckan till luftslussen vid start

 

Så här ser det ut på mellandäck framför luckan till luftslussen vid start. De nedre väskorna måste vi ta bort för att komma åt luckan.

 

 

 

 

 

 

 

 



Jag tillsammans med väskorna

 

Jag tillsammans med väskorna (se texten ovan).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



I och med att vi närmar oss slutet av all träning genomför vi också avtackningar med olika grupper som har hjälpt oss under förberedelserna. En traditionell tårtcermoni brukar ske i den s.k. Byggnad 5, där de avancerade simulatorerna för både rymdfärjan och rymdstationen finns. En dam hade bakat fantastiska tårtor med bl.a. vårt emblem på som vi fick äran att skära upp och dela ut till alla som varit inblandade i vår träning. Detta var i onsdags, precis innan vi flög till Florida. Två dagar senare hade vi vår sista rymdpromenadsövning i NBL-poolen och efter den var det dags för ny tårtceremoni där.

I mitten damen som bakade tårtorna

Närbild på tårtan med vårt emblem

Den traditionella tårtan som avfestas med besättning och alla som deltagit i träningen när det börjar beges sig. I mitten damen som bakade tårtorna

Poolövningen gick f.ö. bra, trots att vi nu gjort om EVA3 en del och för första (och enda) gången provade den nya uppgiften vi fått ta över efter STS-127. Det gäller en plattform (PAS=Payload Attachment System) ute på fackverkselementet S3 som ska hålla ett experiment som STS-129 tar med sig upp och som måste fällas ut. Det har så hög prioritet så att nu är det det första vi ska göra under EVA3. Därefter byter vi ut det trasiga gyrot (RGA) och eldosan (RPCM) och först som tredje uppgift drar vi kablarna från S0 till Nod1 (se brev 19). GPS-antennerna som jag tränat för att montera faller kanske bort helt. För tillfället har vi det som ett s.k. ”get-ahead”, d.v.s. en uppgift som vi bara gör om det blir tid över på slutet.

Hälsningar,

Christer

 


I bakrgrunden en del till Nasas nya raket Ares-I

 I bakrgrunden en del till NASA:s nya raket Ares-I, som enligt planen ska provskjutas under hösten. Ares-I planeras bli bärraketen för den nya besättningsfarkosten Orion.

Amanda är en av alla ingenjörer och tekniker som jobbat med att kontrollera att den externa tanken till STS-128 är problemfri

 Amanda är en av alla ingenjörer och tekniker som jobbat med att kontrollera att den externa tanken till STS-128 är problemfri. Över hundra tester på tanken gjordes, där de sågade ut cylindrar och provade hur väl de satt fast i botten. Sedan har hålen fyllts igen. De syns tydligt på bilden.

kopplingen för flytande väte som inte höll tätt påSTS-127 nu med en adapter som ska fixa problemet

Ni kanske minns läckageproblemet som stoppade STS-127 två gånger? Det var den här kopplingen för flytande väte som inte höll tätt, men nu har man en adapter som ska fixa problemet. Den fungerade i alla fall på STS-127.

Kevin, CJ och Danny med Amanda och vår besättningsrepresentatn på KSC, Matt, vid nosen av Discovery

Kevin, CJ och Danny med Amanda och vår besättningsrepresentant på KSC, Matt, vid nosen av Discovery som sticker upp mellan plattformarna.

Bakom mig nedredelen och botten av den extrna tanken

Bakom mig nedre delen och botten av den extrna tanken, mellan de två fastbränsleraketerna som ger den mesta kraften de två första minuterna under uppskjutningen.

 

 


 

Senast uppdaterad: 3 augusti 2009