Nyhetsbrev nr 21

Houston, 17/6 2003

 
Glad Midsommar alla vänner!

 
 
Det har varit relativt lugnt på träningsfronten de senaste två veckorna. Eftersom det är gott om tid nu så beslöt befälhavaren Terry att under juni och första halvan av juli är det fritt fram för oss att ta semester när vi vill. De sista dagarna i maj hade vi den senaste simuleringen hela besättningen tillsammans, liksom en rymdpromenadsträning i poolen. 
 
 
Christer  visar Denise flygdataboken  
Christer  visar Denise flygdataboken © C Fuglesang.
 
  Men jag passar på att göra andra, mindre övningar på egen hand i stället. Det finns några mindre simulatorer som heter SST (Singel System Trainer), där vi kan öva ett system i taget och oftast ensamma med en intruktör. Jag bad om att få tre sådana övningar i förra veckan på system som jag ville repetera lite extra, kommunikationssytemet när vi är i bana, elsystemet och motorerna under starten. En av dessa dagar var en sällsynt s.k.”ta-med-barnen-till-jobbet-dag”. Denise, som f.ö. är den ende i rätt ålder, hade avslutat skolan dagen innan och tyckte det var kul att följa med. Förutom att hjälpa mig med rymdfärjans motorer i en SST så fick hon också en tur i den stora rörliga simulatorn (SMS – Shuttle Motion Simulator). Hon fick t.o.m. landa den, vilket jag själv inte gjort på flera år. Jag sitter ju alltid i baksätet nuförtiden.
Undersökningskommitten för Columbiaolyckan har flyttat från JSC till Washington, DC, för att avsluta arbetet och skriva ihop sin rapport. De siktar fortfarande på att få den klar i slutet av juli. Sista dagen de var i Houston var de uppe på astronautavdelningen och pratade för oss. Det mest intressanta var att de inte ser några oöverkomlig tekniska problem för rymdfärjan på kort sikt. Det finns inget som de inte tycker att man skulle kunna fixa på sex, eller maximalt tolv, månader. Däremot tror de inte rymdfärjan kan flyga säkert i tio, tjugo år framöver och huvudorsaken till det är att NASA inte har ett bra system för att upptäcka och hantera risker. Under de närmare två timmarna som amiral Gehman och hans män pratade med oss så talades det mycket lite om tekniska saker men desto mer om NASA:s organisation och riskhantering.

Under juni månad pågår det experiment där man skjuter skumplastbitar, i den storlek som föll av rymdfärjan 81 sekunder efter start, på delar och material från rymdfärjans vingar. Preliminärt verkar det stödja teorin om att tillräckligt stora skador kan uppstå för att orsaka vad som hände med Columbia. Men alla ”skott” är inte gjorda än och när man sköt första (och hittils enda) skottet mot just det material som finns längst fram på vingen (RCC – Reinforced Carbon-Carbon), så blev inte skadan så stor som man förväntat sig.
 
 
Ungefär sextio norska studenter som läser teknik på universitetet i Trondheim passerade NASA under en studieresa. Jag blev ombedd att komma och prata för dem om vad jag gör, om ISS och ESA. Det är alltid kul att träffa studenter och jag hoppas att fler från Norden gör studieresor hit.       

Billy O är just nu i Alaska på semester och strax är det min tur att åka hem ett tag. På vägen stannar jag en dag i Paris där den stora flygutställningen i Le Bourget äger rum denna vecka. Det är en stor show som hålls vartannat år. Som vanligt har ESA en stor utställningsal där vi visar upp allt vi gör och man vill gärna ha en eller ett par astronauter med varje dag. Sverige brukar också vara representerat i Le Bourget. Förra gången fick jag t.ex. en förevisning av Gripen och jag vet att åtminstone Volvo Aero är där i år.

  
Rymdpromenadstränare, Christy och Tricia

Rymdpromenadstränare, Christy och Tricia,
hälsar på i  besättningskontor. © C Fuglesang
.
 
Ha en skön sommar

(och jag ska själv göra mitt bästa för att leva upp till det),

Hälsningar,

Christer Fuglesang

 

 

Senast uppdaterad: 5 juni 2009